Tuesday, May 21, 2013

angle of attack-زاویه حمله

شکل1
                                                        قبل از این که در مورد زاویه حمله چیزی یاد بگیریم باید نقاط یک ایرفویل را بشناسیم

این نقطه در شکل بالا نشان داده شده است.   (A) :Leading edge
.لبه تیزی که در انتهای ایرفویل قرار دارد (B):Trailing edge
را به هم وصل کرده خط وتر گویند B,A خط وتر:خطی که با آبی تیره نشان داده شده ودو نقطه یChord Line 
.سطح انحنای بالا: ناحیه ی قوس داربالایی ایرفویل که بعدا در مورد آن مفصل توضیح خواهم داد
سطح انحنای پایین:خط پاین ایرفویل که در اینجا دارای قوس کمتر است
جریان هوای آزاد :جریان هوا که در این شکل با رنگ آبی روشن نشان داده شده است
حال با دانستن این موارد می توانیم زاویه ی حمله را توضیح دهیم
به زاویه ای که خط وتر با جریان هوای آزاد می سازد زاویه ی حمله گویند
.این زاویه میتواند مثبت و یا حتی منفی باشد
اگر جریان ازاد را یک خط افقی فرض کنیم هر گاه خط وتر در زاویه ای بالا تر خط افق قرار بگیرد آن زاویه رامثبت وعکس آن
را منفی می گوییم

شکل 2 زاویه مثبت
شکل3 زاویه منفی

:یک نکته جالب

  آیا تفاوتی بین ایرفویل شکل 1و2 مشاهده میکنید
  سطح انحنای پایین شکل1 دارای قوس کمتری  نسبت به شکل 2 است

حال این دو چه تفاوتی دارند؟

اگر هر دو ایرفویل رادر زاویه حمله ی صفر قرار دهیم ایرفویل شکل 2 بدلیل متقاطع بودن نمی تواند نیروی بالابرنده تولید کند
در صورتی که ایرفویل شکل 1 در همین زاویه توانایی تولید نیروی بالابرنده را دارد
و همه ی این ها به لطف سطح انحنا در ایرفویل امکان پذیر است

ایرفویل متقاطع
اگر قوس بالا بیشتر از قوس پایین باشد نیروی بالا برنده واگر قوس بالا از قوس پایین کمتر باشد نیروی پایین برنده تولید می شود 
از نیروی پایین برنده در ماشین های مسابقه برای نگه داشتن ماشین روی زمین استفاده می شود
در تاپیک های آینده بیشتر در مورد نیروهای وارد بر هواپیما  صحبت میکنیم



 هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیرقانونی میباشد و پیگرد قانونی دارد

No comments:

Post a Comment